Binnenkort is het weer Black Friday, de jaarlijkse koopjesdag waarbij winkeliers wereldwijd hun beste deals aanbieden. Deze dag heeft al enige tijd zijn weg gevonden naar het Midden-Oosten, maar dan onder de naam ‘White Friday’. Waarom die naam? Dat heeft alles te maken met cultuur, traditie en een positieve draai.
Black Friday begon ooit in de Verenigde Staten als dé dag waarop Amerikanen massaal gingen shoppen na Thanksgiving, de feestdag die het begin van het kerstseizoen markeert. Winkeliers boden grote kortingen aan, waardoor klanten in groten getale winkels bezochten.
Thanksgiving wordt echter niet gevierd in het Midden-Oosten en in de islam is vrijdag de heiligste dag van de week, een dag van gebed en gemeenschap. De kleur zwart die vaak geassocieerd wordt met rouw en negativiteit, past niet bij de heilige, positieve vrijdag. Wit daarentegen wel.

Klik hier om lid te worden van onze WhatsApp groep en blijf op de hoogte!
L♥VE DUBAI
Vandaar dat ‘Black Friday’ werd aangepast en al tien jaar White Friday wordt genoemd. De naam werd bedacht door Ronaldo Mouchawar, CEO van de e-commercegigant souq.com. In 2014 introduceerde hij White Friday in het Midden-Oosten en gaf het een eigen draai. In plaats van één dag, duurt White Friday vaak vier dagen – meer tijd voor geweldige deals!
Tegenwoordig is White Friday niet meer weg te denken uit het Midden-Oosten en zo ook in Dubai. Grote e-commerceplatforms, luxe winkelcentra (foto) en lokale markten doen allemaal mee, met scherpe kortingen op alles, van elektronica tot mode.
Hoewel het geïnspireerd is door Black Friday in het Westen, heeft het zich volledig aangepast aan de tradities en waarden van de regio.