HomeNEWSMetro populairste openbaar vervoermiddel in Dubai

Metro populairste openbaar vervoermiddel in Dubai

De Dubai Metro bestaat deze maand 15 jaar. De metro is een geavanceerd openbaar vervoerssysteem en het populairste openbaar vervoermiddel in de stad Dubai, Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Het is een van de meest moderne en grootste metroprojecten ter wereld en speelt een belangrijke rol in het stedelijke vervoersnetwerk van Dubai.

Hier is een overzicht van de belangrijkste kenmerken en feiten over de Dubai Metro:

1. Opening en Ontwikkeling

  • De eerste fase van de Dubai Metro werd geopend op 9 september 2009 door sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum, de heerser van Dubai en vice-president van de VAE.
  • De metro werd gebouwd in verschillende fasen en de twee belangrijkste lijnen, de Rode Lijn en de Groene Lijn, werden de eerste paar jaren uitgerold.
  • De Rode Lijn werd geopend in 2009 en de Groene Lijn volgde op 9 september 2011.

2. Lijnen en Routes

  • Rode Lijn: Dit is de langste en drukste lijn van het netwerk en loopt voornamelijk langs Sheikh Zayed Road, de belangrijkste verkeersader van Dubai. De Rode Lijn verbindt belangrijke delen van de stad, zoals het stadscentrum, het financiële district, de Dubai Mall, het Burj Khalifa-gebied, en de internationale luchthaven van Dubai (DXB).
  • Groene Lijn: Deze lijn bedient delen van Oud Dubai, waaronder Deira en Bur Dubai, evenals enkele industriële en woongebieden. De Groene Lijn kruist de Rode Lijn bij twee belangrijke overstapstations: Union en BurJuman.
Metro kaart september 2024

3. Stations

  • De Dubai Metro heeft in totaal ongeveer 53 stations, waarvan veel bovengronds zijn, maar sommige ook ondergronds liggen.
  • Belangrijke stations zijn Dubai Mall/Burj Khalifa, Union Station (een van de belangrijkste knooppunten), BurJuman, Airport Terminal 1 en 3, en Jebel Ali.

4. Bestuurderloos Systeem

  • De Dubai Metro is de langste volledig geautomatiseerde en bestuurderloze metro ter wereld. Dit betekent dat de treinen zonder menselijke machinist opereren en worden beheerd door een centraal controlesysteem.
  • Het systeem is ontworpen om efficiënte en veilige operaties te waarborgen, met minimale menselijke tussenkomst.

5. Netwerk en Uitbreidingen

  • Het oorspronkelijke netwerk bestond uit de Rode en Groene Lijnen. In de aanloop naar Expo 2020 in Dubai werd een uitbreiding van de Rode Lijn toegevoegd, genaamd de Route 2020. Deze uitbreiding breidt de Rode Lijn uit met stations zoals Al Furjan, Jumeirah Golf Estates, en Expo 2020, dat de expositielocatie verbindt met de rest van de stad.
  • De totale lengte van de Dubai Metro bedraagt momenteel meer dan 89 km, waarmee het een van de grootste automatische metro’s ter wereld is.

6. Reiservaring

  • De metro is populair vanwege zijn moderne voorzieningen en comfort. Alle treinen en stations zijn uitgerust met airconditioning, en de stations bieden gemakkelijke toegang tot andere vervoersmogelijkheden zoals taxi’s, bussen en watertransport.
  • De treinen hebben verschillende klasse-indelingen:
  • Gold Class: Met luxe stoelen en extra comfort voor reizigers.
  • Silver Class: De standaardklasse die het meeste volume van passagiers vervoert.
  • Er is ook een aparte afdeling voor vrouwen en kinderen om comfortabel reizen voor deze groepen te garanderen.

7. Populariteit en Gebruik

  • De Dubai Metro vervoert dagelijks honderdduizenden passagiers, en in 2023 bereikte het een record van 167 miljoen reizigers in de eerste acht maanden van het jaar.
  • Het systeem is bijzonder geliefd bij zowel forenzen als toeristen vanwege de betrouwbaarheid, snelheid, en betaalbaarheid. De metro biedt een gemakkelijke verbinding met belangrijke toeristische bestemmingen zoals de Dubai Mall, Burj Khalifa, Mall of the Emirates, en Dubai Marina.

8. Milieuvriendelijke Initiatieven

  • Dubai heeft plannen om zijn openbaar vervoer, inclusief de metro, duurzamer te maken. In het kader van de Zero-Emissions Public Transportation in Dubai 2050-strategie, wil de stad het openbaar vervoer volledig emissievrij maken. Hoewel de metro al elektrisch is, draagt dit initiatief bij aan de bredere plannen om het hele vervoerssysteem groener te maken.

9. Kosten en Financiering

  • De bouw van de metro was een ambitieus en duur project. De kosten werden oorspronkelijk geschat op ongeveer 7,6 miljard dollar, maar liepen uiteindelijk op tot meer dan $12 miljard.
  • Ondanks de hoge kosten is de metro een belangrijk onderdeel geworden van het vervoersnetwerk in Dubai, waarmee het helpt de verkeerscongestie te verminderen en het woon-werkverkeer efficiënter te maken.

10. Toekomstige Uitbreidingen

  • De RTA (Roads and Transport Authority) van Dubai heeft plannen om het netwerk verder uit te breiden om groeiende wijken en ontwikkelingsgebieden te bedienen. Een van de doelstellingen is om het metronetwerk uit te breiden tot 110 km tegen 2030.

De Dubai Metro is een voorbeeld van hoe moderne infrastructuur stedelijke mobiliteit kan transformeren en fungeert als een belangrijk knooppunt in de voortdurende ontwikkeling van Dubai als een wereldwijde stad. Het systeem biedt efficiënte, betaalbare en duurzame vervoersoplossingen voor zowel inwoners als bezoekers van de stad.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

POPULAIRE

spot_img